آموزش تولید محتوا سایت اگر شما هم به دنبال کامل‌ترین منبع آموزش تولید محتوا برای سایت به صورت رایگان هستید پیشنهاد می‌کنیم تا انتها مطالب این صفحه را با دقت مطالعه کنید. در این مطلب می‌خواهیم به صورت قدم به قدم به شما آموزش بدهیم که چطور یک محتوا نویس قهار شده و با قلم‌تان کسب درآمد کنید. برای آموزش بهتر قلم و کاغذ خود را بردارید و نکات این مطلب را برای خود خلاصه‌نویسی کنید. مطمئن باشید با این آموزش به راحتی از پس این کار برآمده و کمی بعد شغل درجه یکی برای خود دست و پا می‌کنید. در این مطلب همه نکات با بیانی کاملا روان و ساده در اختیارتان قرار می‌گیرد پس نگران این نباشید که از پس اصطلاحات سخت سئو بر نمی‌آیم و تولید محتوا سخت است و کار من نیست و دیگر افعال نا امید کننده که خودتان بهتر می‌دانید. در ادامه با ما در آژانس دال نت وب همراه باشید.

کاربرد تولید محتوا و مزایای آن

قبل از اینکه قدم به قدم آموزش تولید محتوا برای سایت را بررسی کنیم بهتر است به صورت مختصر به تعریف این شغل و کاربردهای فراوان آن بپردازیم.

حتما دیده اید که برای هر چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد که در گوگل جستجو انجام دهید مطلبی مرتبط برای شما نمایش داده می‌شود. تا به حال از خود پرسیده‌اید این همه مطلب را چه کسانی و با چه هدفی منتشر می‌کنند؟ پاسخ روشن است. قطع به یقین هیچ سایتی برای رضای خدا و فقط برای ارائه اطلاعات به کاربران، برای تولید محتوا هزینه نمی‌کند. پس قطعا هدفی پشت این کار است. بدون اتلاف وقت پاسخ می‌دهیم هدف دیده شدن و برندسازی است.

حالا چطور تولید محتوا موجب برندسازی می‌شود؟ چطور تولید محتوا موجب دیده شدن می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال خواه یا ناخواه باید با مفهوم سئو آشنا شوید.

سئو چیست؟

سئو عبارت است از مجموعه فعالیت‌هایی که سایت شما را به یک سایت بهینه از نظر گوگل و کاربردی از نظر کاربران تبدیل می‌کند. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم باید سئو را اینطور تعریف کنیم: به مجموعه کارهایی که کمک می‌کند به ازای جستجوی عبارتی خاص سایت ما نسبت به دیگر سایت‌ها در جایگاه بهتری در صفحه نمایش نتایج جستجو دیده شود سئو یا بهینه سازی موتور جستجو می‌گویند. یکی از مهم ترین ابزارهای سئو برای کسب نتیجه عالی در صفحه نمایش نتایج جستجو، تولید محتوا سایت است.

در واقع سوخت موتور جت سئو، محتوای با کیفیت است. حالا شما بگویید وقتی این همه سایت در اینترنت وجود دارد آیا نویسنده‌ای که تولید محتوا برای سایت را آموزش دیده است بیکار خواهد ماند. قطعا خیر.

مهم ترین کاربرد تولید محتوا : تقویت سئو سایت

به عنوان مهم‌ترین کاربرد تولید محتوا برای سایت می‌توانیم به تاثیر انکارناپذیر آن در سئو سایت یا همان بهینه سازی موتور جستجو اشاره کنیم.

اما تولید محتوا کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد که در ادامه به صورت تیتر وار به آنها اشاره می‌کنیم.

  • افزایش اعتماد کاربران به سایت‌هایی که محتواسازی قوی‌تری دارند انکارناپذیر است.
  • افزایش میزان زمان حضور کاربر در سایت با تولید محتوای پیوسته و کاربردی
  • بیشتر دیده شدن برند در فضای وب
  • افزایش تعداد کاربران سایت و شانس تبدیل آنها به مشتری و در نهایت فروش
  • پیش نیازهای تولید محتوا برای سایت

مزایای آموزش تولید محتوا

تا اینجا به کاربردهای تولید محتوا اشاره کردیم در ادامه می‌خواهیم به مزایای فراگیری این دانش و مهارت بپردازیم:

  • تولید محتوا شغلی است که سرانه مطالعه شما را در تمام زمنیه‌هایی که برایش می‌نویسید افزایش می‌دهد.
  • دایره لغات‌تان افزایش یافته و فن بیان شما تقویت می‌شود.
  • فقط با در اختیار داشتن یک سیستم (لپتاپ، تبلت، موبایل هوشمند یا کامپیوتر رو میزی) متصل به اینترنت می‌توانید به آن مشغول شوید.
  • به صورت دورکاری می‌تواند انجام شود، پس هزینه رفت و آمد ندارید.
  • می‌توانید از منزل خود با شهرها یا کشورهای مختلف همکاری کنید.
  • می‌توانید برای سایت خود در آینده تولید محتوا کنید.

پیش نیاز های فراگیری تولید محتوا برای سایت

در این بخش از آموزش می‌خواهیم به شما بگوییم برای اشتغال به شغل تولید محتوا نیاز است تا چه مهارت‌هایی را کسب کنید یا ذاتا چه مهارت‌هایی داشته باشید.

پیش نیاز های فراگیری تولید محتوا

پیش نیاز های فراگیری تولید محتوا

مهارت اول: دست به قلم بودن

برای آموزش تولید محتوا برای سایت باید قبل از هرچیز قلم خوبی داشته باشید. اگر استعداد نویسندگی خوبی دارید شما نصف راه را با موفقیت طی کرده‌اید. اگر برای تان سوال پیش می‌آید که از کجا بفهمم استعداد نویسندگی دارم یا خیر فقط کافی است به گذشته برگردید و ببینید آیا آن زمان با عشق انشا می‌نوشتید یا از این درس گریزان بودید. حتی از روی اینکه معمولا تمایل دارید در فضای چت در شبکه‌های اجتماعی، پیامتان را بنویسید یا پیام صوتی بفرستید هم می‌توان عشق و علاقه شما را به نوشتن محک زد. اغلب افرادی که دست به قلم هستند پیام‌ها را با آب و تاب می‌نویسند و از این کار بیشتر لذت می‌برند تا ارسال پیام‌های صوتی یا حتی تماس تلفنی.

مهارت دوم: آشنایی با قواعد نگارشی

به عنوان فردی که استعداد نویسندگی را در خود کشف کرده حالا وقت آن است تا این استعداد را تبدیل به مهارت کنید. هر مهارتی برای آنکه به یک منبع کسب درآمد تبدیل شود مستلزم رعایت قوانین و مقرراتی است که در ادامه ما به آموزش این قوانین و مقررات برای نویسندگی سایت خواهیم پرداخت:

قانون 1: غلط املایی ممنوع

پر واضح است که فرق یک نویسنده با یک فرد عادی در این است که نویسنده نباید به هیچ وجه کلمات را اشتباه بنویسد. حتی به صورت غیر عمدی یا سهوی. پس برای نویسنده شدن باید از مهارت نوشتن با شکل درست املایی کلمات زبان فارسی مطمئن شوید.

قانون دوم: جملات خیلی کوتاه یا خیلی بلند ممنوع

محتوای شما قرار است پاسخ سوال یک کاربر عادی باشد یا شاید یک متخصص دارد آن را می‌خواند و یا شاید یک نوجوان. در هر صورت باید نوع جمله ‌بندی شما به گونه‌ای باشد که هر کاربری با هر سطح علمی توانایی درک جملات شما را داشته باشد. بهترین طول برای یک جمله استاندارد یک خط و نیم است. اگر نیاز بود تا از این مقدار استاندارد جمله طولانی‌تری بنویسید حتما با علائمی نظیر ویرگول یا نقطه ویرگول به خواننده ایست بدهید تا در درک موضوع دچار اشتباه و سردرگمی نشود. جملات خیلی کوتاه هم به نوعی سطح مهارت و کیفیت نویسنده را زیر سوال می‌برند و جالب نیستند.

قوانین نگارشی تولید محتوا سایت

قوانین نگارشی تولید محتوا سایت

قانون سوم: استفاده درست از علائم نگارشی

برای درک بهتر خواننده باید در جایی که لازم است علامت نگارشی خاص خود را به کار ببرید. علائم نگارشی مهم در تولید محتوا برای سایت علارت اند از :

علامت کاربرد مثال
نقطه (.) پایان جملات خبری من کارشناس تولید محتوا هستم.
ویرگول (،)

جداکننده صفات یا کلمات هم وزن پشت سر هم.

قطع جملات در جاهایی که خواننده نیاز به توقف دارد.

ربط جملات مرکب و شرطی

من به نویسندگی، دیجیتال مارکتینگ، موسیقی و مطالعه علاقه مند هستم.

اگر می‌خواهید مرا بشناسید، با روحیات من بیشتر آشنا شده و در نهایت مرا استخدام کنید کافی است رزومه مرا بخوانید.

نقطه ویرگول (؛)

ربط دادن جملات مستقل و غیر وابسته ای که یک معنا و مفهوم را می‌رسانند.

در شرایطی که جمله از لحاظ دستوری تمام شده اما نویسنده نیاز دارد بیشتر توضیح دهد.

من برای اشتغال به شغل نویسندگی کاملا آماده هستم؛ می‌توانید از همین امروز مرا استخدام کنید.
علامت سوال (؟) پایان جملات یا عبارات سوالی سایت شما در چه زمینه‌ای فعالیت دارد؟
علامت تعجب (!)

توصیف هیجانات

تاکید بیشتر

پایان جملات چالشی و اعجاب انگیز

پایان جملات دستوری یا هشداری

کار تولید محتوای شما فوق العاده است!

کمی قبل‌تر هم گفتیم باید برای اشتغال به تولید محتوا با انواع سایت آشنا باشید!

واقعا می‌توان با شغل تولید محتوا در خانه نشست و تا این اندازه پول درآورد!

اگر  اصلا اینترنت ندارید به هیچ وجه وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ نشوید!

دو نقطه (:) موقع نقل قول کردن از شخص دیگر

برشمردن چیزی

معنی کردن یک عبارت

بیل گیتس گفت: محتوا در فضای وب پادشاه است.

در ادامه مطلب می‌خواهیم به مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای تولید محتوا اشاره کنیم:

مهارت 1

مهارت 2

سئو یعنی: بهینه سازی موتور جستجو

خط تیره (-) جدا کننده کلمات مرکب

دیالوگ نویسی

به جای کلمه تا

محتوای علمی – آموزشی

سارا گفت- من عاشق نویسندگی هستم.

پایان شماره تماس از یک تا 8 : از 1-8

کروشه [] برای توضیحات تکمیلی

بیان حالات در نمایشنامه ها

سئو یعنی بهینه سازی موتور جستجو [Search engine optimization]

سارا [با هیجان] به سمت مترو می‌رود.

ممیز ( / ) برای نوشتن تاریخ من از تاریخ 1/1/1401 به کار مشغول شدم.

حالا بیایید بررسی کنیم ببینم نوع درست درج کردن این علائم نگارشی به چه شکل است:

نوع درست درج نقطه در پایان جملات

نادرست: من کارشناس تولید محتوا هستم .

درست: من کارشناس تولید محتوا هستم.

نادرست: من کارشناس تولید محتوا هستم.از تاریخ 1/1/1401 به کار مشغول شدم. [بعد از نقطه جمله اول فاصله نگذاشته اید و بلافاصله جمله بعد را نگارش کرده اید.]

نادرست: من کارشناس تولید محتوا هستم . از تاریخ 1/1/1401 به کار مشغول شدم. [قبل از درج نقطه در جمله اول فاصله گذاشته اید. ]

درست: من کارشناس تولید محتوا هستم. از تاریخ 1/1/1401 به کار مشغول شدم. [قبل از نقطه جمله اول فاصله نگذاشته اید و بعد از آن یعنی قبل از شروع جمله دوم فاصله گذاشته اید. ]

نوع درست درج ویرگول، نقطه ویرگول و دیگر علائم نگارشی نیز درست همانند نقطه گذاری است. به چند مثال در زیر توجه کنید:

نادرست: من به نویسندگی ، دیجیتال مارکتینگ ، موسیقی و مطالعه علاقه مند هستم. [قبل از درج ویرگول فاصله گذاشته اید. ]

نادرست: من به نویسندگی،دیجیتال مارکتینگ،موسیقی و مطالعه علاقه مند هستم. [ بعد از درج ویرگول فاصله نگذاشته اید. ]

نادرست: من به نویسندگی، دیجیتال مارکتینگ، موسیقی، مطالعه علاقه مند هستم. [وقتی ما بین چند کلمه هم وزن ویرگول می گذارید باید برای ربط کلمات ما قبل آخر و آخر به جای ویرگول از حرف و استفاده کنید. ]

درست: من به نویسندگی، دیجیتال مارکتینگ، موسیقی و مطالعه علاقه مند هستم.

قانون چهارم: عدم استفاده از کلمات تکراری در یک جمله

یکی دیگر از مهارت‌های یک نویسنده خوب این است که دایره لغات گسترده‌ای در ذهن داشته باشد تا در شرایط ضروری برای عدم تکرار برخی از کلمات در یک جمله بتواند کلمات دیگری را جایگزین کند. برای درک بهتر به مثال های زیر توجه کنید:

نادرست: من نویسندگی را از سال 1394 شروع کرده و از همان موقع تا به حال با نویسندگی پول قابل توجهی به دست آوردم.

درست: من نویسندگی را از سال 1394 شروع کرده و از همان موقع تا به حال با این مهارت پول قابل توجهی به دست آوردم.

نادرست: نویسنده خوب باید به اصول سئو تسلط کامل داشته باشد و بتواند با درک درستی از سئو محتوایی کاربردی و سئو شده بنویسد.

درست: نویسنده خوب باید به اصول سئو تسلط کامل داشته و بتواند با درک درستی از این اصول محتوایی کاربردی و متناسب با تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو بنویسد.

مهارت سوم: توانایی استفاده از لغات هم معنا در یک جمله

در این قسمت از راهنمای آموزش تولید محتوا برای سایت می‌خواهیم شما را با لغات هم معنی پرکاربرد در زمینه تولید محتوا آشنا کنیم. یکی دیگر از مهارت‌هایی که شما را به عنوان یک نویسنده از اشخاص عادی متمایز می‌کند این است که بتوانید از افعال و لغات زیبا در جای درست استفاده کنید.

  • می‌باشد: است
  • ارائه می‌کنیم: ارائه می‌نمائیم
  • انجام می‌شود : انجام می‌گردد، صورت می‌پذیرد
  • خواندن: مطالعه نمودن
  • نوشتیم: نگارش نمودیم
  • در ادامه توضیح می‌دهیم که: در ادامه به سمع و نظر شما خواهیم رساند که
  • در ادامه می‌خواهیم بگوییم : در ادامه ذکر خواهیم نمود
  • آنچه در ادامه خواهید خواند: آنچه در ادامه در خواهید یافت
  • تا آخر این مطلب همراه با ما باشید: تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.
  • حتما می‌دانید که : قطع به یقین مطلع هستید که
  • قطعا: بدون تردید، بدون شک، یقینا، قطع به یقین
  • از گذشته تا به حال: از دیرباز تا کنون
  • مثل، مانند: نظیر
  • خوب است بدانید که: شایسته است بدانید که
  • از توجه شما متشکریم : از حسن توجه شما بینهایت سپاس‌گزاریم
  • بهتر است بگوییم که: شایان ذکر است که
  • در صورت امکان : حتی‌الامکان
  • انگار که: گویی
  • زیاده گویی: گزافه گویی
  • زیاد: بسیار
  • پر است از: مملو است از
  • فکر کردن: اندیشیدن
  • سفر رفتن: سیاحت کردن
  • موفق شد که: به این موفقیت دست یافت که
  • به این نکته مهم توجه کنید: به این مهم توجه فرمایید
  • گواهی صادر کردن: صدور گواهی
  • خبردار شدن: آگاه شدن، آگاهی یافتن
  • درست: صحیح
  • اشتباه : خطا
  • برخورد کردن : مواجه شدن
  • موقع: هنگام
  • در نظر داشتن: مد نظر داشتن
  • موقع جرم کردن: هنگام ارتکاب جرم
  • هنگام غذا خوردن: هنگام صرف غذا
  • تایید گرفتن: اخذ تاییدیه
  • به یاد داشتن: به خاطر داشتن
  • گفتن: خاطر نشان کردن

مهارت چهارم: آشنایی با جنس محتوا

در این بخش از آموزش تولید محتوا برای سایت می‌خواهیم بدانیم جنس محتوا یعنی چه؟ محتوا هم مگر جنس دارد؟ پاسخ صراحتا مثبت است. نویسنده ای می‌تواند در فضای وب و دنیای دیجیتال مارکتینگ برند شود که جنس انواع محتوا را بشناسد. بداند متنی که تولید می‌کند قرار است در چه بخشی از سایت منتشر شود. لازمه شناخت جنس محتوا در مرحله اول این است که با انواع سایت آشنا شوید و بدانید که هر سایت متناسب با نوع و کاربردش محتوای خاص خود را نیاز دارد.

انواع سایت برای تولید محتوا

انواع سایت برای تولید محتوا

انواع سایت برای تولید محتوا

برای تولید محتوای سئو شده با کیفیت لازم است ابتدا با انواع سایت آشنا شوید:

سایت فروشگاهی

سایت فروشگاهی یکی از پرکاربردترین انواع سایت‌ها است.تمرکز اصلی سایت های فروشگاهی عموما فروش اینترنتی محصولات‌شان است.

سایت شرکتی

پس از سایت فروشگاهی سایت های شرکتی بیشترین آمار تعداد سایت را در فضای وب به خود اختصاص داده اند. در سایت‌های شرکتی تمرکز اصلی روی فروش خدمات است نه فروش محصولات.

سایت خبری

همان‌طور که از نام این نوع سایت پیداست در این سایت ها محتواهای خبری حرف اول را می‌زنند. در کنار مطالب خبری محتواهای تبلیغاتی دیگر سایت ها هم در وب سایت‌های خبر محور به چشم می‌خورد.

سایت آموزشی

سایت های آموزشی عموما سایت هایی هستند که در آنها صاحب سایت قصد دارد از طریق آموزش کسب درآمد کند. با این حساب تولید محتوا در این نوع سایت‌ها غالبا ویدئویی است.

سایت های رزرواسیون

سایت های نوبت دهی پزشکی، سایت‌های گردشگری و هر سایتی که کاربر بخواهد از طریق آن خدماتی را رزرو و در نهایت خرید کند در این دسته قرار می گیرند.

انواع محتوای متنی سایت

انواع محتوای متنی سایت

اما در تمام این سایت ها چند دسته محتوا با یک شیوه تولید می‌شوند و آنها هم عبارت اند از:

  • تولید محتوا برای صفحه درباره ما
  • تولید محتوا برای صفحه تماس با ما
  • تولید محتوا برای صفحه قوانین و مقررات
  • تولید محتوا برای صفحه اصلی سایت

سایت چه خبری باشد چه فروشگاهی، چه آموزشی باشد چه رزرواسیون عموما این 4 نوع محتوا را نیاز دارد. اما دیگر انواع محتوا به شرح زیر هستند:

  • تولید محتوای محصول
  • تولید محتوای مقاله
  • تولید محتوای لندینگ پیج های اصلی
  • تولید محتوای لندینگ پیج های لوکیشنی
  • تولید محتوای کتگوری
  • تولید محتوای رپورتاژ

حالا ببینم هر کدام از این انواع یا جنس تولید محتوا مناسب چه نوع سایت‌هایی است.

  • مقاله

سایت چه فروشگاهی باشد چه خبری، چه شرکتی باشد و چه آموزشی، چه گردشگری باشد چه شخصی فرقی ندارد در هر صورت نیاز دارد تا با محتوای خوب تغذیه شود و این تغذیه از طریق مقاله هایی انجام می‌شود که در بخش بلاگ یا خبر نامه یا دانشنامه سایت‌ها منتشر می‌شود. مقالات مندرج در صفحه بلاگ صرفا اطلاعات محور هستند و نباید بار تبلیغاتی وارد محتوای آنها کرد. طول محتوای مقالات سایت معمولا بین 800 تا 2500 کلمه است. رایج ترین تعداد کلمه برای مقاله 1000 کلمه است.

  • محصول

ویژه سایت های فروشگاهی است. در تولید محتوای محصول از به کاربردن واژه های سنگین باید پرهیز کنید. ساده و روان بنویسید، بدون پرداختن به موارد اضافه و بی کاربرد مستقیما درباره ویژگی های محصول، نحوه استفاده و شرایط خرید آن محتوا نویسی کنید. در مقالات بعدی مفصلا درباره جزئیات توبید محتوای محصول صحبت خواهیم کرد. عموما طول محتوای محصول بین 300 تا 500 کلمه است.

  • کتگوری

حتما سایت‌های فروشگاهی بزرگ را دیده اید. سایت های بزرگ عموما دسته بندی های متنوعی از محصولات مختلف را پوشش می‌دهند. در سایت‌های فروشگاهی معمولا برای ارائه توضیحاتی در خصوص برندهای تحت پوشش هر دسته از محصول، برای آن دسته تولید محتوا انجام می‌شود. طول این نوع از محتوا معمولا بین 300 تا 700 کلمه است و ترکیبی از ارائه اطلاعات و تبلیغات سایت است.

  • لندینگ

لندینگ یا صفحه فرود همانطور که از نامش پیداست قرار است شامل محتوایی باشد که منحصرا دارد درباره یک خدمت صحبت می‌کند. با این حساب مناسب سایت های شرکتی است. فرض کنید مشتری شما می‌خواهد برای شرکت خود به صورت تخصصی روی سرویس و نصب پکیج رادیاتور کار می‌کند سایت طراحی کند. خب صفحه اصلی سایت او طبیعاتا باید شامل بنرهایی باشد که ریز خدمات را تبلیغ می‌کند. مثلا بنر نصب پکیج، بنر سرویس پکیج، بنر فروش قطعات پکیج. خب حالا وقتی کاربر روی بنر نصب پکیج کلیک کرد چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعاتا باید وارد صفحه‌ای شود که در آن محتوایی کامل و جامع درباره خدمات نصب پکیج درج شده. قیمت خدمات نصب، زمان مورد نیاز، روزهای سرویس دهی و..

کاربر پس از کلیک روی بنر نصب پکیج وارد صفحه‌ای شده است که به آن صفحه لندینگ پیج گفته می‌شود. تولید محتوا برای صفحه لندینگ پیج باید تبلیغاتی باشد، نظر مشتریان در آن درج شده باشد، لوگو مشتریان نام آشنا وجود داشته باشد. به قیمت در آن اشاره شود حتی نیاز است تا مقداری اطلاعات مفید درباره خدمت مربوطه ارائه گردد.

  • لندینگ لوکیشنی

گاهی اوقات نیاز است تا خدمات یک سایت در محل ارائه شود. یا مشری می‌خواهد خدماتش را برای افراد خاصی که در محدوده خاصی قرار دارند ارائه کند در چنین شرایطی نیاز است تا روی سایتش لندینگ لوکیشنی کار کند. مثلا می‌خواهد خدمت طراحی سایت را فقط به مشهدی ها ارائه دهد پس نیاز است تا لندینگ طراحی سایت مشهد را روی سایتش داشته باشد و در این صفحه به ارائه نکاتی در خصوص این خدمت بپردازد.

  • رپورتاژ

حتما دیده اید که در فضای شبکه اجتماعی اینستاگرام وقتی پیجی می‌خواهد سرعت رشد خود را بیشتر کند در دیگر پیج‌های پر بازدید تبلیغ می‌کند. در فضای وب هم داستان همین است. یعنی سایت هایی که می‌خواهند بیشتر دیده شوند در سایت‌هایی که بازدیدکننده خوبی دارند تبلیغ می‌کنند. این تبلیغ می‌تواند به صورت بنری یا اصطلاحا عکس باشد یا به صورت متنی که به آن رپورتاژ  گفته می‌شود. پس با این حساب رپورتاژ مقاله یا مطلبی است آموزشی که هدف از انتشار آن این است تا در دل ارائه مطلبی کاربردی، تبلیغ سایت خاصی را در سایتی دیگر انجام دهد. این یعنی بر خلاف مقاله اندکی بار تبلیغاتی هم باید چاشنی رپورتاژ کرد.

ثبت سفارش و تماس

ثبت سفارش و تماس