آیا با دامین اتوریتی و پیج اتوریتی آشنایی دارید؟ اگر به دنبال قدرت و اعتبار سایت و صفحات خود در جستجو گوگل هستید، این دو پارامتر را باید فراموش نکنید. با داشتن این اطلاعات، جایگاه خود را بین رقبا مشخص کنید و مسیری موفق را در پیش بگیرید. برای این منظور همراه ما تا انتهای مطلب باشید.

آشنایی با Domain Authority

یکی از پارامترهای که به تحلیل و آنالیز سایت ها می پردازد دامین اتوریتی یا DA شناخته می شود. این پارامتر معیاری برای بررسی اعتبار دامنه و قدرت سایت محسوب شده و عددی بین صفر تا صد را نشان می دهد. هرچه این عدد بزرگ تر و به صد نزدیک تر باشد نشان دهنده اعتبار بیشتر دامنه و سایت است. این نکته را فراموش نکنید که تنها دامین اتوریتی نیست که سایت شما را به رتبه های بالای گوگل می رساند. به این معنا که موتور جستجوی گوگل دارای ابزارها و پارامترهای مختلفی است که جایگاه و رتبه سایت شما را با آن ها می سنجد. در این راه دامین اتوریتی به شما کمک می کند تا جایگاه خود را بین سایت های رقبا مشخص کنید و راه و مسیری مخص را در پیش بگیرید.

 دامین اتوریتی و پیج اتوریتی

دامین اتوریتی و پیج اتوریتی

ابزار محاسبه دامین اتوریتی

به راحتی می توانید دامین اتوریتی سایت رقبا یا سایت خود را بررسی کنید. برای این کار از دو ابزار semrush و MOZ می توانید بهره ببرید. در صورتی که از ابزار ماز استفاده کردید دو روش را در ادامه شرح داده ایم:

  • روش اول: وارد ابزار MOZ شوید و آدرس سایت مدنظر خود را وارد باکس کنید و دکمه Get free link data را بزنید. منتظر بمانید تا ابزار ماز، نتیجه را به صورت تصویری از یک عدد به شما نشان دهد.
  • روش دوم: افزونه MOZ را در گوگل کروم خود نصب کنید و به آسانی می توانید دامین اتوریتی را بررسی نمایید.

چه عوامل روی اتوریتی سایت تاثیرگذار هستند؟

با برخی از راهکارها می توان شاخص اتوریتی سایت را افزایش داد. عوامل اصلی تاثیرگذار بر روی DA سایت شامل موارد زیر می شوند:

Backlink عامل افزایش رنک گوگل

هرچه تعداد بک لینک بیشتر و با کیفیت تر باشد، رنک گوگل بالاتر بوده و به دنبال آن اعتبار دامنه افزایش می یابد. این موضوع مربوط به هر نوع بک لینکی نبوده و در صورتی که Backlink بی ارزش باشد اثر منفی خواهد گذاشت. در این شرایط به جای افزایش نرخ DA با بیشتر شدن نرخ Spam Score مواجه خواهید شد. این نرخ نشان دهنده بی کیفیت بودن محتواها و سایت شما است.

سن و سال Domain

به هر میزان که سن سایت شما بیشتر باشد نرخ Domain Authority بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال سایتی که ابتدای فعالیت خود است و تازه تاسیس شده حتی با داشتن محتوای باکیفیت و بک لینک مناسب باز هم اعتبار دامنه سایت رقیب که چندین سال است در حال فعالیت بوده را نخواهد داشت.

قدرت شبکه های اجتماعی یا سوشیال سیگنال

هر محتوایی که از وب سایت شما در انواع شبکه های اجتماعی منتشر شود با بازخوردها و لایک هایی روبه رو خواهد بود که همگی روی رنک شما از گوگل تاثیرگذار هستند. به این موارد Social Signal می گویند که روی اتوریتی بسیار موثری خواهند بود.

جستجوی برند شما

به میزان این که برند شما در موتور جستجوی گوگل سرچ شود، اعتبار سایت و دامنه شما بالاتر خواهد رفت. به عبارتی یکی از فاکتورهای مهم در شاخص های اتوریتی برندسازی و جستجوی برند شما توسط کاربران است.

محتوا را دست کم نگیرید

تا زمانی که محتوایی تولید نکنید و در سایت خود قرار ندهید، خرید بک لینک باارزش بیهوده بوده و به دنبال آن حرف و سخنی از شما در شبکه های اجتماعی نخواهد بود و برندی نیز نخواهید داشت. مهم ترین آیتم در اتوریتی سایت محتوای باکیفیت شناخته شده است. جهت تولید محتوا در مشهد با ما همراه باشید.

آشنایی با Page Authority

قدرت و اعتبار یک صفحه منحصر به فرد از دامنه کلی سایت شما با پیج اتوریتی می تواند مشخص شود. این مفهوم به اختصار PA نامیده شده و همانند دامین اتوریتی دارای عددی بین یک تا صد است. صفحات اصلی سایت دارای پیج اتوریتی بالاتری نسبت به سایر صفحات هستند.

ابزار بررسی پیج اتوریتی

برای اطلاع از رتبه هر صفحه جداگانه از سایت خود می تواند از ابزار semrush و MOZ استفاده کنید. با شاخص این پارامتر ظرفیت و توانایی رتبه یک صفحه وب سایت شما مشخص می شود. به هر میزان که شاخص پیج اتوریتی بیشتر باشد، توانایی صفحه در بین موتورهای جستجوگر جهت رتبه بندی بالاتر می رود. با بررسی PA می توانید رقبای خود را بررسی کرده و عملکرد بهتری در سئو در مشهد از خود نشان دهید.

شاخص اسپم اسکور

شاخص اسپم اسکور

تفاوت Domain Authority و Page Authority

با این که هر دو این پارامترها با یک ابزار سنجیده می شوند و عددی بین یک تا صد را مشخص می کنند اما امکان دارد یکی از صفحات شما عددی متفاوت با دامین اتوریتی داشته باشد. به نظر شما موضوع نشان دهنده چه چیزی است؟ به این دلیل این اتفاق افتاده که دامین اتوریتی به کل دامنه تعلق دارد درحالی که پیج اتوریتی به هر صفحه وب سایت شما متعلق است. به عبارت دیگر میانگین اعتبار صفحات مختلف سایت شما، اعتبار نهایی دامنه را مشخص می کنند. لذا این دو فاکتور با هم تفاوت دارند.

Spam Score به چه معنا است؟

شاخصی که اخیرا معرفی شده است به نام اسپم اسکور شناخته شده که با بررسی ۲۷ فاکتور، درصد اسپم شناخته شدن سایت شما را توسط موتور جستجوی گوگل نشان می دهد. این فاکتورها نمایانگر یکی از صفحات اسپم هستند.

ابزار دسترسی به اسپم اسکور سایت

برای دسترسی به این پارامتر می توانید از ابزار Moz بهره ببرید. برای این کار وارد سایت شوید و از منوی بالا بخش Free SEO Tools و Link Explorer را انتخاب کرده و روی دکمه Get link data بزنید. سپس با وارد کردن لینک سایت موردنظر در کادر Enter a URL و کلیک روی Analyze منتظر بمانید تا بررسی انجام شود. برای انتخاب نوع بررسی چند گزینه زیر را پیش رو دارید:

  • root domain: بررسی دامنه اصلی
  • subdomain: بررسی زیر دامنه
  • exact page: بررسی صفحه مشخص شده

نتیجه گیری

دامین اتوریتی یا DA، یکی از پارامترهای تحلیل و آنالیز سایت ها است که معیاری برای بررسی اعتبار دامنه و قدرت سایت محسوب می‌شود. این عدد نشان دهنده اعتبار و قدرت سایت بوده و هرچه بزرگ تر باشد نشانه اعتبار بیشتر است. اما دامین اتوریتی تنها عاملی نیست که سایت را به رتبه‌های بالا در گوگل می‌رساند. عوامل دیگری مانند بک لینک‌ها، سن و سال دامنه، قدرت شبکه‌های اجتماعی و جستجوی برند نیز تاثیرگذار هستند. محتوا نیز بسیار مهم است و بهتر بوده به تولید محتوای باکیفیت توجه کنید.

همچنین صفحات اصلی سایت با پیج اتوریتی بالاتری نسبت به صفحات دیگر می‌توانند رتبه بالاتری در موتورهای جستجو داشته باشند. برای بررسی دامین اتوریتی و پیج اتوریتی می‌توانید از ابزارهایی مانند semrush و MOZ استفاده کنید. همچنین در پیج اینستاگرام شرکت کلی مطالب مفید و جذاب درباره تولید محتوا، سئو و طراحی سایت قرار داده ایم.

ثبت سفارش و تماس

ثبت سفارش و تماس